یزدفردا: محققان دریافتند که افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است.

به گزارش یزدفردا: براساس یک پژوهش جدید افرادی که غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مانند نوشابه، چیپس و کلوچه زیاد می‌خورند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال شناختی و سکته مغزی قرار گیرند. البته این پژوهش با صراحت نمی‌گوید که خوردن غذاهای فوق‌فرآوری‌شده باعث این عارضه‌ها می‌شود و محققان صرفاً ارتباط بین این دو را پیدا کرده‌اند.

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده سرشار از قند، چربی و نمک هستند و پروتئین و فیبر کمی نیز دارند. نوشابه، تنقلات پرنمک یا شیرین، بستنی، همبرگر، کنسرو لوبیا، سس کچاپ و مایونز، نان‌های بسته‌بندی‌شده و غلات طعم‌دار جز این خوراکی‌ها محسوب می‌شوند.

براساس گزارش ScienceDaily و مقاله منتشرشده در AAN، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند که افزایش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با خطر بالاتر ابتلا به سکته مغزی و اختلالات شناختی مرتبط است. در این مطالعه، 30,239 فرد 45 ساله یا بالاتر به مدت یازده سال بررسی شدند.

ارتباط غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با زوال شناختی و سکته مغزی

در این پژوهش شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را درباره آنچه می‌خورند و می‌نوشند پر کردند. محققان با محاسبه میزان مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده نسبت به کل رژیم غذایی روزانه یک فرد، شرکت‌کنندگان را در چهار گروه قرار دادند.

همچنین از مجموع شرکت‌کنندگان، محققان 14175 شرکت‌کننده را از نظر زوال شناختی و 20243 شرکت‌کننده را از نظر سکته مغزی بررسی کردند. هر دو گروه هیچ سابقه‌ای از اختلال شناختی یا سکته نداشتند. اما در پایان این پژوهش، 768 نفر مبتلا به اختلال شناختی و 1108 نفر نیز دچار سکته مغزی شدند.

برای افرادی که در گروه زوال شناختی بودند، شرکت‌کنندگانی که مشکلات حافظه و تفکر پیدا کردند، 25.8 درصد از رژیم غذایی خود را به غذاهای فوق‌فرآوری‌شده اختصاص داده بودند، این رقم برای افرادی که به این عارضه دچار نشدند، 24.6 درصد بود.

پس از درنظرگرفتن سن، جنسیت، فشار خون و سایر عواملی که می‌توانند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارند، محققان دریافتند که افزایش 10 درصدی در میزان مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با 16 درصد خطر بیشتر در ابتلا به اختلالات شناختی مرتبط است.

برای افرادی که در گروه سکته مغزی قرار داشتند، شرکت‌کنندگانی که در طول مطالعه دچار سکته مغزی شدند، 25.4 درصد از رژیم غذایی‌شان، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده بود، درحالی‌که این میزان برای افرادی که سکته مغزی نکرده بودند، 25.1 درصد بود.

محققان دریافتند که مصرف بیشتر غذاهای‌فوق‌فرآوری‌شده با افزایش 8 درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است. همچنین تأثیر مصرف مواد فوق‌فرآوری‌شده در میان شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست بیشتر بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا